Interviul Saptamanii


Interviu Irinel Ionescu, Director General&Creative Director,

Ampro Design


Am avut ocazia sa-i vizitez pe creativii de la Ampro Design, singura agentie exclusiv de Packaging din Romania. O atmosfera prietenoasa, mult spor si creativitate in aer, oameni pasionati si proiecte marete in lucru – asa pot descrie ceea ce am descoperit in cocheta locatie a Agentiei Ampro Design. Irinel Ionescu, director general si creative director al Ampro Design mi-a oferit cateva insighturi interesante despre piata packagingului din Romania, despre ce inseamna cu adevarat sa faci design si concept de packaging. In cele ce urmeaza, va ofer un interviu cel putin interesant si atractiv acordat de Irinel Ionescu. Enjoy!

DespreAmbalaje: Cum a luat nastere agentia Ampro Design?

Irinel Ionescu: Intre 1999 si 2003 am lucrat pentru o fabrica de ambalaje. Am fost seful departamentului de grafica. Cream ambalaje pentru producatori nationali sau locali ce nu isi permiteau sa apeleze din motive financiare la o agentie de publicitate si cum nu existau la acea vreme agentii de branding sau de packaging, proiectele acestea veneau la noi. Lucrand acolo am avut ocazia sa vad ambalaje realizate de agentii straine, ca de exemplu cele din Franta, care erau de o calitate superioara pe care nu o gaseai la acea vreme pe piata romaneasca. Terminand liceul de grafica si urmand mai apoi cursurile facultatii de Management, din cele doua plus experienta de packaging a reiesit Ampro Design.

D.A. Exista un atasament emotional al tau fata de nisa aceasta a designului de ambalaj?

I.I. Se intampla uneori sa stam chiar si pana la ore tarzii pentru a termina un proiect. Bineinteles, a existat si o atractie fata de domeniu, dar si o nevoie a pietei din Romania pe care am identificat-o. Portofoliul de clienti ni l-am creat din diverse recomandari venite in timp. Primul nostru client ne-a fost alaturi mult timp si ne-a ajutat sa cream un portofoliu cu care sa ne prezentam in fata altor potentiali clienti. Erau clienti importanti, cu piete de desfacere chiar in 42 de tari. In strategia lor de promovare packagingul era un element important, de baza in care au stiut sa investeasca inteligent acei bani putini alocati brandingului.

D.A. Observi o evolutie a domeniului packagingului pe piata romaneasca?

I.I. Pe fondul acesta de criza am simtit o reorientare a brandurilor catre profesionistii din domeniul packagingului. Daca pana in 2008 brandurile apelau la diverse agentii de publicitate full service, sau la freelanceri graficieni care aveau doar aptitudinile de baza in crearea conceptului de ambalaj, acum inainte de a investi se gandesc de doua ori.

D.A. Se intampla ca agentiile mari sa externalizeze componenta de packaging catre agentia voastra?

I.I. Da, se intampla uneori sa fim contactati de agentii pentru anumite proiecte. Unele Agentii tind sa externalizeze aceste servicii pentru ca nu au oamenii specializati pe acest domeniu, altele prefera sa faca astfel de proiecte inhouse.

D.A. Cum reusiti sa impletiti inovatia cu eficienta designului in crearea unui ambalaj?

I.I. Este destul de greu mai ales ca lumea este tematoare in fata ideilor inovative si mai ales brandurile mari prefera sa mearga pe solutii clasice si sigure. E clar, totusi, ca diferentele la nivel de design sunt destul de importante. Cele doua elemente ale ambalajului care atrag cel mai mult atentia consumatorilor sunt forma si culoarea. De exemplu, am creat pentru un brand de lactate doua optiuni de design: una clasica, cu elemente de design deja recunoscute de consumatori pentru categoria de lactate si una mult mai inovatoare cu un ambalaj de culoare neagra. Clientul a apreciat propunerea inovatoare insa a ezitat sa o aleaga, preferand varianta clasica, mai sigura. Scopul nostru este sa cream un design diferit fata de ceea ce exista pe piata, care sa starneasca curiozitatea consumatorilor ce ii va conduce spre achizitionarea produsului, urmand ca mai apoi ca produsul din interior sa isi faca treaba. Nu exista totusi o reteta in crearea unui ambalaj.

Noi lucram dupa un anumit proces: prima data efectuam un research, apoi facem un audit vizual al designului pentru a vedea ce trebuie imbunatatit si mai apoi un audit al raftului pentru a putea vedea care sunt concurentii si prin ce metode diferite putem scoate in evidenta produsul nostru. E o meserie care nu se face din spatele monitorului de cele mai multe ori. Trebuie sa observi produsul in mediul sau de cumparare alaturi de ceilalti concurenti ai sai.

D.A. Pe ce sector de produse va simtiti cel mai confortabil?

I.I. Noi ne simtim confortabil pe orice categorie de produse. Fiecare proiect nou reprezinta o provocare mai ales daca e un sector pe care nu am mai lucrat inca. Ca si portofoliu avem probabil cel mai mare portofoliu pe categoria produselor de inghetata din Romania.

D.A. Este sectorul de food cel mai usor de abordat din punct de vedere al packagingului?

I.I. Nu, nu este deloc cel mai simplu. Concurenta este destul de mare. Din pacate, nu exista multi oameni specializati pe tehnici vizuale in sectorul de food momentan , in Romania. Noi am gasit in Italia o companie cu o traditie in acest domeniu de peste 20 de ani, cu specialisti care se ocupa de designul mancarii pentru fotografii si filmare, cu scopul de a prezenta produsul cat mai atractiv. Alte agentii de packaging din afara au propriul lor food stylist. Si noi am apelat la astfel de specialisti, dar din afara tarii, pentru ca in Romania nu am gasit. I-am rugat sa ne ofere sfaturi de partea de food styling, insa este nevoie de o intreaga expertiza in domeniu. Exista agentii specializate pe acest sector carora le-a luat aproape 10 ani pentru a invata toate tehnicile de food styling pe care le cunosc in prezent si pe care le aplica. In acel moment, solutia lor a fost sa le trimitem produsele pentru a fi fotografiate sau de a trimite ei pe cineva in Romania care sa se ocupe de acest lucru, insa exista diferente mari de costuri si e destul de dificil pe piata actuala.

D.A. Aveti un stil special care se reflecta in ambalajele realizate de Ampro Design?

I.I. Nu avem un stil special. Pentru fiecare proiect cercetam piata inainte pentru a vedea cum se prezinta concurenta. Spunea cineva ca daca ideea ta nu incape pe spatele unei carti de vizita, atunci nu ai o idee. Trebuie sa fii simplu si clar. Incercam sa facem intodeauna invers fata de ceea ce au gandit ceilalti. Uneori reusim sa avem libertate in a inova, alteori mai putin.

D.A. Cum vedeti domeniul packagingul in contextul actual din Romania?

I.I. Exista branduri romanesti cu traditie, cu potential care din pacate raman blocate cand vine vorba de branding. Incearca doar sa copieze brandurile mari, fara sa incerce concepte inovatoare. Uita sa fie unici si imita prea mult. Testele de eficienta a impactului ambalajului asupra consumatorului sunt realizate destul de superficial. De obicei, se organizeaza focus-grupuri cu persoane care nu sunt suficient de reprezentative pentru targetul produsului si care nu dau cele mai fidele rezulate.

D.A. Cum vedeti Ampro Design peste 5 ani?

I.I. Ne vedem ca lideri in sectorul in care activam. Ne dorim de asemenea sa intarim componenta de strategie si vrem sa dezvoltam un sistem de testare al amabalajelor unic in Romania.

D.A. Care este cel mai curajos proiect al vostru?

I.I.”The design business bottle”, castigatoare a Silver Penta Award in 2010. Pentru moment este fabricata manual la o sticlarie si o oferim cadou clientilor si potentialilor clienti. Ne dorim ca pe viitor sa devenim parteneri cu un producator local de vin care a apreciat foarte mult conceptul nostru si astfel va fi fabricata la nivel mai mare.

D.A. Imi poti da un exemplu de ambalaj fabricat in Romania care ti-a atras atentia?

I.I. Am vazut o serie de ambalaje realizate de agentii de branding din Romania precum Brandient, Grapefruit si Brand Tailors. Mi-a atras atentia ambalajul pentru ceaiul Cucu Land, iar din portofoliul celor de la Brand Tailors apreciez designul pentru pastele Flavora.

D.A. Va urez mult succes si sa va intoarceti cu cat mai multe premii ca de fiecare data. Multumesc pentru interviul acordat!

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: