Si ouale de ciocolata au personalitate


Ei, dragii mosului, a trecut si acest Paste, cu sperante de soare, ploi pasionale, droburi care provoaca dependenta si cozonaci incorsetati in ambalaje cat mai oachese (caci, se pare, din pacate…ca neamul gospodinelor maestre in ale framantarii si coacerii e pe cale de disparitie). Ma bucur la fiecare sarbatoare de noi si noi idei nastrusnice ce trec prin capetele luminate ale marketerilor. Iepurasul, ouale frumos colorate si incondeiate, mieluti poleiti si cosulete pline cu dulciuri au devenit noile instrumente de marketingm ale brandurilor care vor sa fie in ton cu sarbatorile. Cum nici Mos Craciun nu e tocmai un concept inocent, nici miei si nici gainusele cu closca de ciocolata nu sunt asa de cuminti pe cat par, majoritatea ambalajelor ce se muleaza dupa chipul si asemanarea lor fiind niste vrajitori abili pentru cei mici si pentru mamele induiosate pana la lacrimi de rugamintile piticaniilor razgaiate, si invatate precoce cu piata de desfacere din Romania.

Singurul aspect pozitiv pe care il regasesc in toata agitatia aceasta de a crea ambalaje specifice sarbatorilor este sa zicem „straduinta” de a crea produse noi, aratoase si cat se poate de creative. Acesta este un bun exemplu de crestere a vanzarilor cu ocazia unor momente cheie ale anului. Sa luam de exemplu cozonacul, un produs sezonier, vandut in exces in preajma sarbatorilor si caruia ii gasesti cu greu o alta pozitionare in afara sezonului. Singura strategie de a vinde cozonac imediat dupa sarbatori este promotia (2 cozonaci la pret de unul) sau oferta de reducere (cu 30% mai ieftin sau are pretul X mai mic, daca iei 2-3 bucati) Ce nu-mi place este isteria comerciala declansata mult prea devreme si care taie din spiritul sarbatorii. Intr-adevar, se evita un oarecare haos in supermaketuri (chiar daca romanul se inghesuie oricand…poate chiar si in ziua de Pasti/Craciun/1Decembrie….doar doar sa mai arunce banii pe ceva inutil, dar care fosneste bine), insa sa vad in martie oferte pentru vopsea de oua, ma cam deruteaza.

Revenind, la oile noastre sau la mieii nostri mai bine spus, am sa va prezint in cele ce urmeaza cateva exemple pe care le-am grupat in urmatoarele categorii de pareri: ambalaje nesustenabile (material utilizat in exces – aspect estetic exagerat), ambalaje inteligente (combinatie ideala intre estetica creatriva si utilizarea corecta a materiei din care este realizat ambalajul), ambalaje inutile, dar creative (cu tenta amuzanta).

a. ambalaje nesustenabile (material utilizat in exces – aspect estetic exagerat)

In categoria „asa NU”, intra Mashmellow Peeps, un jalnic ou de ciocolata, invelit intr-o poleila sifonata si cam kitsch. Dar, nu asta ma deranjeaza, ci cutia exagerat de mare, patratoasa si cu un design banal, ce este menita sa protejeze „pojghita de ciocolata”. Multa risipa de carton, de tus colorat si de exces de zel din partea creatorilor.

Un ambalaj la fel de grosolan, regasesc si pentru pachetul propotionald e Kit Kat. Un ou plasat strategic intr-o cana branduita, 2 napolitane atasate, totul lasat cam lejer intr-o cutie de carton labartata si cu aspect de bax. Daca tot ar fi sa aratam o alternativa mai buna, iata ca cei de la Nestel pot si mai mult: Un pachet din celofan, chochet asezat intr-o galetusa mult mai atractiva de data aceasta. Comparatia nu are nevoie de alte comentarii, cred.

b. Ambalaje inteligente

E timpul sa ne desfatam cu adevarat, in ceea ce priveste concepte frumoase.Primul si cel mai simplu pe care il aduc in discutie este Iepurasul Lindt, o marca neshimbata de ani buni si un fel de lider pe piata iepurasilor de ciocolata din intreaga lume. Ciocolata buna, design bun iesit din mana cofetarului, design bun iesit si din mana designerul publicitar. Poleiala aurie (alegerea croamatica indica totusi faptul ca avem de-a face cu un brand superior de ciocolata belgiana) urmeaza formele dragalase (ca sa nu spun delicioase) ale iepurasului, iar deliciul este dat de funda cu clopotel atasat de gatul iepurasului. Un lucru este cert: Iepurasul Lindt este recognoscibil in orice punct de vanzare si extrem de elegant.

Harrods Choco Eggs este un fel de jucarie de ciocolata intr-un oarecare blister. Nu stiu cum, dar ma gandesc la ambalajele de papusi barbie, cand vad astfel de cutiute hexagonale, din care imi zambeste ceva delicios si artistic decorat. Un astfel de ambalaj, reduce nevoia unui bax cu separatoare si alte sisteme de protectie, deci reduce si costurile. Oul sta linistit ca pe un soclu si parca iti vine sa-l lasi mai mult pe post de bibelou, decat sa-l savurezi.

Mont Egg este un ultim exemplu care mi-a dat de inteles ca ambalajul se pupa cu conceptul de baza al marcii: ambalajul este realizat din carton reciclat si reciclabil, se muleaza dupa forma oului de ciocolata realizat din lapte organic si are aspect de cofrag.

c. ambalaje inutile, dar creative (cu tenta amuzanta)

In acesta categorie intra in glorie Milka, cu ale sale patru oua, depuse frumos intr-un corag mov de dimensiunile celor in care se livreaza ouale de gaina. Eticheta cofragului prezinta un ou de ciocolata plin cu o crema ametitor de delicioasa, din lapte si vanilie pura. Desi, oarecum un corespondent al oului semi-fiert, hapait la un mic dejun energizant, oul de ciocolata are si el farmecul lui. Un concept care totusi pipereaza un pic pretul produsului final, dar pe care l-as cumpara doar pentru ambalaj.

Acestea fiind spuse, savurate si digerate, va invit sa va clatiti ochii si cu alte concepte pascale, ca sa stiti ce sa cumparati la anul. Cristos a inviat!

Această prezentare necesită JavaScript.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: