Cum se poate promova brandul de tara cu ajutorul ambalajelor?


De ce romanii nu se mandresc cu Casa Poporului sau cu Coloana lui Brancusi pe ambalajele produselor specifice pietei romanesti? Mi-e greu sa cred ca aceasta idee nu a incoltit inca in mintea marketerilor din Romania, atata timp cat exista Internet, posibilitatea de a calatori in Europa pe baza de buletin si sansa de a obtine o viza atat de rapid (asta daca nu esti prea suspect). Intru profund si cu oarecare cinism in acest subiect si nu ma jenez sa preserez acest text cu ironie.


Cred ca moda cartilor de joc cu ilustrate din tara respectiva sau a chibriturilor infrumusetate cu imagini autohtone nu mai este suficienta in fata dorintei turistilor de a cunoaste si mai bine Romania. Suntem o tara cu un potential turistic extraordinar, insa cu o imagine exterioara superficiala, prafuita si nici pe departe starlucita. Si atunci ma gandesc…ce nu l-ai lasa pe turistul ce respira cateva zile aerul romanesc sa plece acasa cu o amintire solida despre tara ta. Da, produsele traditionale ar putea purta imaginile unor locuri, monumente, cladiri si personalitati romanesti.

Iata avantajele:

  1. Turistii nu vor sa vada in tara ta aceleasi produse cu un ambalaj globalizat…vor ceva nou, neaos, specific 100% tarii respective. De unde sa stie ei ca Eugenia sau Rom Tricolor sunt doua branduri cu care ne mandrim si care sunt 100% romanesti? Cu greu ajunge mesajul acesta la ei daca nu au prieteni in Romania care sa le specifice asta sau daca nu sunt prieputi la a scormoni Google-ul.
  2. Turistii vor sa afle si de alte locuri speciale din tara ta, despre care nu afla de pe wikipedia si alte site-uri turistice, realizate pe bani multi doar pentru a face copy/paste dintr-un word intr-un template de joomla sau wordpress…pe care bineinteles, webmasterul l-a downloadat de pe torrent. Dar asta este o alta discutie, la fel de ironica. Sa luam exemplul Irlandei care vinde pentru aproape 5 Euro „Chocolate Postacards”, adica bucatele de ciocolata simpla cu lapte, invelite in etichete ce reprezinta principalele atractii turistice ale locului. Cu singuranta, eu una, as folosi acel etichete ca semn de carte de exemplu.
  3. De ce sa nu creezi produse noi care sa promoveze locurile din Romania si care practic sunt inutile, dar pe care lumea le cumpara pentru a marca faptul ca au trecut prin tara? Vezi exemplul Cehiei, care a scos pe piata turistica „Canned Air from Prague”, adica o conserva goala in care noi ar trebui sa credem ca este aer din Praga (pacat ca observam cu stupoare ca si aerul era Made in China)

4. Chiar daca este mai scump, chiar daca nu ar fi sustenabil, un ambalaj care promoveaza principalele atractii turistice ale unei tari ar trebui sa indeplineasca un scop si post-cumparare. Si ma gandesc aici la acele celebre cutii de tabla pentru prajiturele. Mi-ar placea una cu un peisaj din Vatra Dornei sau din Piata Centrala, Sibiu, in care sa pot pune mereu prajituri sau orice alte lucruri pe care vreau sa le protejez. Cu siguranta, ma voi bucura de aceea cutie in fiecare zi la micul dejun. Cu siguranta si prietenii mei s-ar bucura sa o vada si le-as suscita curiozitatea si dorinta de a afla mai multe despre locul pe care l-am vizitat si le-as recomanda cu incredere sa experimenteze si ei o vizita in acel spatiu.

Mai mult decat atat, suntem o tara cu foarte multe influente culturale, cu increngaturi ale multor obiceiuri adunate din mai multe parti ale Europei, ceea ce ofera un potential extraordinar de a crea ceva unic si care sa vanda brandul de tara. Pana una alta, eu nu pot asocia Romania cu o gradina a Raiului, nici cu frunzulite verzi si vectorizate, atata timp cat mi se accentueaza simptomele astmului si atata timp cat ma bucur de din ce in ce mai putini copaci verzi printre atatea betoane.

Mi-ar placea sa vad o ciocolata intr-un ambalaj care sa imite formele Coloanei Infinitului sau sa cumpar un pachet de biscuiti pe care sa fie desenata Biserica Neagra. Mi-ar placea si nu exista. Idei sunt, oameni care sa le puna in aplicare sunt…numai ca nimeni nu-i chema sa faca o treaba buna.

Altii, prin alte locuri au deschis ochii mai larg in fata minunatiilor din tara lor si au exploatat semnificatia pe care deja o poarta si bine au facut. Vedeti mai jos:

4 gânduri despre „Cum se poate promova brandul de tara cu ajutorul ambalajelor?

  1. valentinaroman spune:

    Foarte interesant articolul vostru, sunt de acord cu cele scrise 😀

  2. Valentina, multumesc pentru aprecieri! Ce alte idei iti mai trec prin cap atunci cand vine vorba de brandul de tara?

    • valentinaroman spune:

      Imi vin in cap foarte multe idei, insa printre ele este cea legata de magazinele de suveniruri. Daca avi vreme sa citesti, am scris aici despre asta http://www.valentinaroman.ro/2010/10/09/toamna-se-numara-suvenirurile In rest, cred ca ar trebui sa ne adunam gasca de oameni care vor sa faca treaba si sa ne apucam. Ce parere ai?

      • Foarte interesant articolul si sunt sigura ca acest subiect poate genera foarte multe idei. Iti mai impartasesc un aspect, care nu ma suprinde atat de mult in esenta…dar care vorbeste despre pierderea valorilor locale: am primit un suvenir din Egipt, o reprezentare a piramidelor: intorc obiectul pe toate partile, vadit bucuroasa si dintr-o data observ una dintre cele mai celebre sintagme comerciale: Made in China. Nu este o noutate, dar este trist sa vezi ca un obiect pe care ti l-ai fi dorit 100% din acel loc, nu are nimic specific in el…decat conceptul. Mai exista si acea gluma (si-ti spun despre chinezi deoarece si tu ai mentionat in articolul tau despre asta)…gluma suna asa: Dumnezeu a creat lumea, restul a fost facut in China :D. Ne auzim pe mail pentru a duce mai departe discutia. Pe mine ma gasesti la siderismaris@yahoo.com. Contactul tau l-am luat de pe blog. keep in touch! cheers!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: